Το βασικό εργαλείο στη μουσικοθεραπεία είναι η μουσική, ένα μέσο οικείο και αγαπητό στα παιδιά. Όλα τα παιδιά αντλούν μεγάλη ευχαρίστηση από τη συμμετοχή τους σε μουσικές δραστηριότητες ενώ παράλληλα εκπαιδεύονται σε πληθώρα δεξιοτήτων και μαθαίνουν να εκφράζονται δημιουργικά.
Το ζητούμενο στη μουσικοθεραπεία δεν είναι να μάθει το παιδί να παίζει μουσική.
Στόχος είναι, μέσα από το μουσικό παιχνίδι, να διευκολυνθεί το παιδί:
♪ στη λεκτική και συναισθηματική έκφραση,
♪ την επικοινωνία,
♪ την κοινωνικοποίηση
♪ τη λειτουργικότητα της συμπεριφοράς του.
Η μουσικοθεραπεία αποτελεί μία εξατομικευμένη παρέμβαση όπου οι μουσικές δραστηριότητες είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες του κάθε παιδιού και το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται. Αγκαλιάζει ένα μεγάλο εύρος ηλικιών και δυσκολιών, απευθύνεται ακόμα και σε πολύ μικρές ηλικίες καθώς και σε περιπτώσεις παιδιών με σημαντικές δυσκολίες.
Η μουσικοθεραπεία βοηθάει τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον προφορικό λόγο και την έκφραση. Η εντατική ενασχόληση του παιδιού με δημιουργικές δραστηριότητες βελτιώνει την ικανότητά του να συγκεντρώνεται.
Κατά τη διάρκεια των συνεδριών τα παιδιά ενθαρρύνονται να πάρουν πρωτοβουλίες και να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους. Από την εμπειρία μας έχουμε διαπιστώσει πως σταδιακά τα πιο συνεσταλμένα και δειλά παιδιά αποκτούν αυτοπεποίθηση ενώ τα πιο άτακτα και ανήσυχα παιδιά οριοθετούνται.
Μέσα από τη μουσική, το παιδί ανακαλύπτει τρόπους να εκφραστεί και διευκολύνεται στην επεξεργασία έντονων συναισθημάτων που μπορεί να αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για την εξέλιξή του.
Η ψυχική αποφόρτιση μέσω της δημιουργικής δράσης, επιτρέπει στο παιδί να κάνει σταθερά βήματα ωρίμανσης.
Για το λόγο αυτό όλο και περισσότερα παιδιά παραπέμπονται στη μουσικοθεραπεία προκειμένου να βοηθηθούν όσο το δυνατόν περισσότερο.
Η πορεία των παιδιών που παρακολούθησαν ολοκληρωμένους κύκλους συνεδριών μουσικοθεραπείας ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητική σε σχέση με την εξέλιξή τους σε θέματα λεκτικής και συναισθηματικής έκφρασης καθώς και κοινωνικοποίησης.
Οι συνεδρίες της μουσικοθεραπείας είναι ατομικές, έχουν διάρκεια 30 – 40 λεπτά και γίνονται μία φορά την εβδομάδα.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας το παιδί και η μουσικοθεραπεύτρια θα παίξουν με τα μουσικά όργανα και θα τραγουδήσουν. Μέσα στο ασφαλές και δημιουργικό περιβάλλον των συναντήσεων, το παιδί αναδεικνύει τις δυνατότητες αλλά και τις ανάγκες του.
Επίσης μέσα από το μουσικό παιχνίδι το παιδί μπορεί να εκφράσει διαφορετικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμό κλπ). Ο μουσικοθεραπευτής επεξεργάζεται με μουσικό τρόπο τη συμμετοχή του παιδιού με στόχο να το βοηθήσει να εξελιχθεί στους τομείς που υπάρχει ανάγκη.
Τα παιδιά έχουν ανάγκη ένα συστηματικό πρόγραμμα και αξιόπιστες σχέσεις με τους θεραπευτές τους.
Είναι πολύ σημαντικό να έρχεται το παιδί κάθε εβδομάδα στην ώρα του για την προγραμματισμένη συνεδρία. Η συνέπεια των γονέων στη δέσμευση αυτή θα ωφελήσει πολύ την πορεία του παιδιού στη μουσικοθεραπεία. Η εβδομαδιαία ανατροφοδότηση βοηθάει τις σχέσεις θεραπευτή – παιδιού να εδραιωθούν και να εξελιχθούν σε σωστές βάσεις.
Ήδη από τις πρώτες εβδομάδες που ένα παιδί ξεκινάει μουσικοθεραπεία εμφανίζονται οι πρώτες αλλαγές και σημειώνεται πρόοδος.
Η εξέλιξη αυτή παρατηρείται αρχικά μέσα στην ώρα της μουσικοθεραπευτικής συνεδρίας και είναι πιθανό να περάσει σημαντικό χρονικό διάστημα προτού γενικευτεί στην καθημερινή ζωή του παιδιού στο σχολείο ή στο σπίτι.
Συχνά τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο από ένα χρόνο θεραπείας για να επιτύχουμε αλλαγές που θα γενικευτούν στην καθημερινότητά τους και θα διατηρηθούν στο μέλλον.
Όταν εκτιμηθεί πως τα αρχικά αιτήματα παραπομπής του παιδιού σας στη μουσικοθεραπεία έχουν ικανοποιηθεί, ο μουσικοθεραπευτής θα συζητήσει μαζί σας για το κλείσιμο της θεραπείας. Αυτό θα συμβεί τουλάχιστον έξι εβδομάδες πριν από την οριστική παύση ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προετοιμασίας του παιδιού για τη διακοπή.
Οι τελευταίες εβδομάδες της μουσικοθεραπείας είναι πολύ σημαντικές.
Το κλείσιμο της θεραπείας θεωρείται κρίσιμη περίοδος για το παιδί, επομένως χρειάζεται προσοχή και ευαισθησία. Η μουσικοθεραπεύτρια βοηθάει το παιδί να επεξεργαστεί τα συναισθήματα που προέρχονται από την παύση της θεραπείας και το προετοιμάζει προχωρήσει δυναμικά στη ζωή του.